
Στην Ελλάδα σήμερα, το μοναδικό κριτήριο για την εγγραφή ενός παιδιού στην Α’ τάξη του Δημοτικού σχολείου είναι η χρονολογική του ηλικία.
Οι ειδικοί, παιδίατροι, εκπαιδευτικοί και επιστήμονες υγείας , γνωρίζουν ότι η συμπλήρωση της ηλικίας και μόνο δεν αποτελεί το διαβατήριο για την ομαλή εισαγωγή στην Α’ Δημοτικού και ότι το κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης , όπως και ότι υπάρχει ένα μικρό ποσοστό παιδιών που δεν έχει κατακτήσει όλα τα αναπτυξιακά ορόσημα για την ηλικία του, γεγονός που δυσκολεύει την ομαλή σχολική παρακολούθηση. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων οι δυσκολίες αυτές αναγνωρίζονται όταν πλέον το παιδί φοιτά στο Δημοτικό ή Γυμνάσιο, έχει ήδη χαρακτηριστεί ως «τεμπέλικο» , «δεν τα παίρνει τα γράμματα», έχει χάσει τη θετική εικόνα του εαυτού του και επιπλέον έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος για την ειδική θεραπευτική παρέμβαση, ιδιαίτερα στα παιδιά που υπολείπονται περισσότερο.
Στις περισσότερες χώρες του εξωτερικού είναι υποχρεωτικός ο προληπτικός έλεγχος της Σχολικής Ετοιμότητας πριν την είσοδό του στο Δημοτικό Σχολείο (ΤΕΣΤ) ώστε η έγκαιρη διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών να οδηγήσει στην πρώιμη παρέμβαση και την ομαλή ένταξη στο σχολικό περιβάλλον.|
Στην Ελλάδα έρχεται να καλύψει την ανάγκη αυτή το Α’ ΤΕΣΤ, σταθμισμένο σε Ελληνόπαιδα, με εγκυρότητα 97% και αξιοπιστία 99,8%
- Είναι απλό, ευχάριστο και σύντομο τεστ
- Απευθύνεται σε όλα τα φυσιολογικά παιδιά 5-6,5 ετών.
- Ελέγχει κατά πόσο το παιδί έχει τις απαραίτητες ικανότητες να ανταπεξέλθει στο σχολείο και απαντά στο ερώτημα: είναι το παιδί μου έτοιμο και πώς μπορώ να το βοηθήσω;
- Προλαμβάνει Μαθησιακές Δυσκολίες οι οποίες μπορεί να οφείλονται σε αδιάγνωστες δυσκολίες .
- Είναι άρτια δομημένο με κλίμακες που αξιολογούν τους τομείς μάθησης και επιπλέον την Υπερκινητικότητα - Διάσπαση προσοχής και τις διαταραχές συμπεριφοράς.
Ειδικότερα ελέγχεται
- Η ικανότητα του παιδιού να εμβαθύνει λογικά και να καταλήγει σε ορθά συμπεράσματα (κριτική ικανότητα)
- Η εκφορά του προφορικού λόγου , ικανότητα η οποία βοηθά το παιδί να προσαρμοστεί στο σχολικό περιβάλλον και το καθιστά ικανό στην επικοινωνία και τη σκέψη (Γλωσσικές αναλογίες)
- Η πρώιμη αφαιρετική σκέψη, ικανότητα που βοηθά το παιδί στην κατανόηση των μαθηματικών (Αφαιρετική σκέψη)
- Η ικανότητα του παιδιού στην προ-γραφή και στην εκμάθηση της γραφής (Οπτικοκινητικός συντονισμός)
- Η ικανότητα του παιδιού να διακρίνει και να αντιλαμβάνεται τις διαφορές ή τις ομοιότητες σε αντικείμενα, δεξιότητα που είναι αναγκαία στην μελλοντική εκμάθηση ανάγνωσης και γραφής (Οπτική αντίληψη – Μνήμη)
- Το επίπεδο εκφοράς του λόγου , δεξιότητα αναγκαία στη μελλοντική εκμάθηση της γραπτής έκφρασης (Ακολουθίες)
- Ο συντονισμός των κινήσεων των άκρων (Αδρή κινητικότητα)
Οι βαθμίδες αξιολόγησης του τεστ είναι 4:
- εξαιρετικές ικανότητες ,
- φυσιολογικές ικανότητες,
- οριακές ικανότητες,
- χαμηλές ικανότητες.
- Τα παιδιά με οριακές ικανότητες χρειάζονται βοήθεια στο σπίτι με οδηγίες προς τους γονείς από τον εξουσιοδοτημένο Παιδίατρο
- Τα παιδιά με χαμηλές ικανότητες πρέπει να παραπέμπονται για περαιτέρω αναπτυξιακό έλεγχο.
Το Α’ ΤΕΣΤ έχει αναγνωριστεί από επίσημα όργανα και φορείς
- Ελληνική Παιδιατρική εταιρεία
- Πανεπιστήμια (Ιατρική Σχολή, Τμήματα επιστημών Υγείας, Παιδαγωγικά τμήματα)
- Υπουργείο Υγείας
- Υπουργείο Παιδείας
Το Α’ ΤΕΣΤ γίνεται αποκλειστικά από εξουσιοδοτημένους συνεργάτες με πιστοποιημένη εκπαίδευση στη χορήγηση του Α’ ΤΕΣΤ.
To Α-ΤΕΣΤ διενεργείται στο ιατρείο της παιδιάτρου κάθε Τετάρτη πρωί κατόπιν ραντεβού.